Uri Avnery biografi på svenska
5.5.07
Övning i eskapism. JAG HAR varit på många
demonstrationer på Rabintorget i Tel-Aviv, också när det ännu kallades "Israels
konungars torg". Jag var där vid den
legendariska "400 tusen demonstrationen" efter Sabra och Shatila massakern
(egentligen var det omkring 200 tusen, vilket även det är ett imponerande
antal). Jag var där när Yitzhak Rabin blev skjuten. Jag var där när massor av
unga människor satt på marken och tysta grät och tände ljus för den mördade
ledaren. (Det sades då att den unga generationen slutligen hade vaknat upp. Men
den unga generationen torkade sina tårar och gick sin väg tillsammans med
kamerorna.) Jag var där när 100 tusen spontant strömmade till torget i glädje
över att Ehud Barak hade vunnit valet och befriat Israel från mardrömmen med
Benjamin Netanyahu (även om många senare ångrade sig). Men demonstrationen i
vilken jag deltog häromdagen skilde sig från de tidigare. Det fanns folk från
högern och från vänstern, religiösa och sekulariserade, sefarder och ashkenazer,
bosättare och fredsaktivister, unga (många unga) och gamla. Vid ett tillfälle
kom jag förbi MK Effi Eitam, som jag anser vara Israels fascist No 1, och som
säkert anser mig vara Israels förgörare No 1. Vi ignorerade varandra, men vi var
båda där. Det var en medborgarnas
uppror och som samlats för att ropa: Nu är det nog! Efter det nesliga fiaskot i
Libanon skulle ledarna genast ha avgått. än mer så efter Winogradkommissionens
dräpande rapport. Som en av talarna vid demonstrationen, författaren Meir
Shalev, sa: "Herr Olmert, du sa att du arbetar för oss. Du är avskedad!"
Det var en uppvisning
av styrkan i Israels demokrati. Minst 120 tusen medborgare samlade på torget för
att uttrycka sin frustration och sin ilska. En del av dem hade ett egenintresse
i att fälla Olmertregeringen, men de flesta hade kommit för att helt enkelt säga
ett de hade fått nog. DEMONSTRATIONEN RIKTADE
sig mot tre personer, premiärministern, försvarsminister och arméchefen vid
tiden för kriget. Dan Halutz har redan
tagit konsekvensen och avgått. Visserligen säger bibeln i Ordspråksboken 24:17
att: "Gläd dig icke, när din fiende faller, och låt ej ditt hjärta fröjda sig,
när han störtar över ända." Men jag tillät mig att glädjas och mitt hjärta att
fröjdas. Historien börjar när
Halutz var chef för flygvapnet. I avsikt att döda Hamasledaren Salah Shehadeh
gav han order om att fälla en en-tons bomb på dennes hus, varvid också dödades
15 civilpersoner varav 9 barn. Vi sände honom och hans
kollegor brev, vi varnade dem att vi övervägde att stämma dem för
krigsförbrytelser. När Halutz tillfrågades hur det kändes att släppa en sådan
bomb svarade han att det känns en svag stöt i vingen. Han tillade att vi var
förrädare och att vi borde föras inför domstol. (Förräderi är det enda brott som
fortfarande kan straffas med döden i Israel.) När Halutz blev utnämnd
till arméchef protesterade vi utanför generalstabens byggnad. Protesten var inte
enbart grundad på moraliska överväganden, vi varnade också för att ge kommandot
över armén till en person vars skrytsamma maner vittnade om att han var
hänsynslös, oansvarig och omdömeslös. Nu kommer
Winogradkommissionen och upprepar nästan precis det vi sa. Men under tiden har
119 israeliska soldater, 40 israeliska civilpersoner och omkring 1000 libaneser
dödats, på grund av ett ömkligt politiskt ledarskap förhäxade av denne bevingade
idiot. FOLKET PÅ torget
riktade sin ilska mot Ehud Olmert och i något mindre grad mot den patetiske Amir
Peretz. Som vanligt i televisionens era, när kamerorna endast kan fokusera på
ansikten men inte idéer, blir allting personligt. Hela protesten var fokuserad
på individer. Det var fullt
berättigat. Denne man Olmert har visat sig vara en arrogant och dumdristig
ledare som rusade in i ett krig med minimal kunskap om situationen i Libanon,
arméns duglighet och den israeliska allmänhetens sårbarhet för raketanfall. Han
beaktade inga andra alternativ. Det enda område han är expert på är
partimanipulation, vilket han nu åter ger prov på. Vad är Olmert anklagad
för? Att han överilat beslöt att gå i krig. Att kriget inte hade något klart
definierat politiskt och militärt mål. Att han inte mobiliserade reserven i tid
och inte försäkrade sig om att trupperna var rätt övade och rätt utrustade. Att
han inte satte in marktrupperna i tid. Att han beslöt om en stor markattack i
sista stund, efter att FN redan hade godkänt eldupphörresolutionen och på så
sätt ödslade bort livet för ytterligare 40 soldater. Alla dessa anklagelser
är riktiga. Men de innehåller också ett stort mått av eskapism. Det är en egenskap hos
det israeliska folket (kanske hos alla folk), de gör allt de kan för att undvika
diskussion om den verkliga sjukdomen och bekymrar sig om sekundära och ibland
triviala symptom. Efter 1973 års krig
frågade folk inte varför inte Golda Meir hade svarat på Anwar Sadats
fredserbjudande före kriget. Varför spenderade vi efter 1967 års krig sex långa
år med segerfestivaler, skrytsamma tal och upprättande av bosättningar istället
för att ta en unik möjlighet till att stifta fred? Varför seglades statens skepp
som vore det ett skepp med dårar? Istället för att ställa
dessa frågor fokuserade den israeliska allmänheten sin frustration, ilska och
protester på två frågor. "Varför kallades inte reserven in? Varför flyttades
inte instrumenten (stridsvagnar och artilleri) fram (före kriget)?" Relevanta
frågor, men sekundära. Agranatkommissionen fokuserade också på dem. Folket
demonstrerade på grund av dem. Menachem Begin red på dem till seger. Detsamma hände efter
det första Libanonkriget. Fördömandet var helt riktigt fokuserat på Sabra och
Shatila massakern. På gund av den tillsattes Kahankommissionen. Den var orsaken
till den stora legendariska demonstrationen på Israels konungars torg. På grund
av den drevs Ariel Sharon bort från försvarsministeriet. Men den grundläggande
frågan blev inte frågad. Varför invaderade Begin och Sharon Libanon
överhuvudtaget? Varför föredrog de Golanhöjderna framför fred, liksom Moshe
Dayan tidigare hade föredragit Sharm-el-Sheik framför fred? Varför startade de
ett äventyr som kom att vara i 18 år till priset av mer än tusen israeliska
soldater, ett krig vars enda varaktiga resultat var Hizbollahs uppstigande till
makten? NU HÄNDER det igen. Skall vi störta Olmert?
Kanske skulle det vara bättre att ersätta Olmert med Tzipi Livni eller Shimon
Peres? (Nej, jag skojar inte.) Eller kanske det skulle vara bättre att hålla
nyval, även om kanske Netanyahu skulle vinna? är en misslyckad Netanyahu bättre
än en misslyckad Olmert, eller måste vi ta tillbaka en misslyckad Barak? Eller
skall vi kanske låta Olmert var kvar trots allt, i hopp om att han inte startar
fler krig utan att tänka? Men den verkliga frågan
är inte varför Olmert startade kriget i en hast, men varför han överhuvudtaget
startade kriget. Varje förnuftig person
förstår att Hizbollah endast kan neutraliseras genom att stifta fred med Syrien,
en fred för vilken vi måste ge tillbaka Golanhöjderna. Vad är viktigast för oss,
fred eller Golan? Golan (och de gudsförgätna Shebaa farmerna) eller fred med
Libanon? Om detta hålls ingen
seriös debatt, inte i Knesset, ej heller i media eller i allmänna diskussioner.
Det var inte anledningen till att massorna samlades på torget.
Det är alltför komplicerat.
Det är alltför kontroversiellt. Det kräver
kallt tänkande och att dra slutsatser från vad som har hänt. Det är lättare att
skrika "Avgå Olmert!" Ja, Olmert måste
verkligen avgå. Vi behöver ett nytt ledarskap, ett som förstår att Israel kan få
lugn endast om vi stiftar fred med palestinierna, även om priset är avveckling
av bosättningar. Diskuteras
detta seriöst? Skulle detta krav dra hundratusentals ut på torget? Naturligtvis
inte. Vid demonstrationen den
3 maj tog Meir Shalev upp ockupationen och bosättningarna, till organisatörernas
förargelse vilka önskade bevara enigheten. Några av demonstranterna protesterade
(medan andra applåderade). Trots allt, det är kontroversiellt, så varför tala om
det vid detta festliga tillfälle? På grund av avsaknaden
av en diskussion om det som kan avgöra vårt öde, blir allting annat en övning i
eskapism. NÄR JAG står på torget
mellan män med virkade kippas och män med T-shirt, ortodoxa kvinnor i långärmat
och kvinnor med mycket oortodoxa tajta jeans, kan jag inte undgå den bittra
tanken, var var ni när era röster kunde ha räddat så många liv? Prisade ni
Olmert, den hämnande hjälten, när han sände er i krig? Och ni journalister
som, nästan alla av er, kallade på folket att komma och protestera, kallade ni
inte också på folket med samma entusiasm att gå i krig? Vad behöver vi nu,
förbereda för nästa krig eller förhindra ett nästa krig? Bilda en regering som
åter vill invadera Libanon och kanske även Syrien, för att "återupprätta arméns
avskräckande makt", eller en regering som vill börja med seriösa förhandlingar
för att uppnå fred? Mitt svar till mig
själv var ungefär detta. även om det inte verkar så på ytan så har vårt folk
redan kommit ett långt stycke på vägen, från "det finns inget palestinskt folk",
"Stor-Israel", "Jerusalem för all evighet" och "bosättarna våra bröder", mot ett
erkännande av verkligheten. Trots hjärntvätten, trots dyrkan av makt, trots
ängslan. Om man tittar på en
klockas visare tycks de inte röra sig, men efter att ha tittat bort en stund kan
man se att deras position har ändrats. Med tiden kommer folk
att samlas på samma torg och kräva ett slut på ockupationen och fred med
palestinierna, syrierna och libaneserna. De flesta kommer att applådera och
kanske också sjunga. Amen. Uri Avnery Se även vad Uri Avnery skrivit tidigare kring senaste
kriget i Libanon, bl.a.:
(övers. fr. eng. Sven Börtz)