Uri Avnery biografi på svenska
Uri Avnery 5.7.08
Satans råd. DET VAR bara ett
hastigt samtal, men det har satt sig fast i mitt minne. Det var strax efter
Sexdagarskriget. Jag hade kommit ut ur Knessets stora sal efter att ha hållit
ett anförande som förordade ett omedelbart upprättande av en palestinsk stat. En annan Knessetledamot
kom i korridoren - en sympatisk man från Laborpartiet, tidigare bussförare. Uri,
sa han och tog mig i armen, vad i all världen är det du gör? Du skulle kunna
göra en storartad karriär! Du säger många mycket bra saker - mot korruption, för
separation mellan stat och religion, om social rättvisa. Du skulle kunna ha stor
framgång vid nästa val. Men du förstör allting med dina tal om araberna. Varför
slutar du inte med sådant nonsens? Jag sa till honom att
han hade alldeles rätt, men jag skulle inte kunna göra det. Jag kunde inte se
någon mening med att vara i Knesset om jag inte kunde säga sanningen sådan som
jag såg den. Jag valdes åter en gång
till Knesset, men åter som ledare för ett mycket litet parti som aldrig skulle
kunna växa till en stark parlamentarisk kraft. Mannens förutsägelse besannades. Under årens lopp har
jag ofta frågat mig själv huruvida jag då hade rätt. Skulle det inte ha varit
bättre att ge upp principerna för en kort tid och nå politisk makt, utan vilken
det var omöjligt att förverkliga dem? Jag vet inte om mitt
val var rätt. Men jag har aldrig ångrat mig eftersom det för mig var det rätta
valet. JAG MINNS detta samtal
när jag hör om Barack Obama. Han står inför samma dilemma. Det finns naturligtvis
en stor skillnad. Jag ledde ett mycket litet parti i ett mycket litet land. Han
leder ett mycket stort parti i ett mycket stort land. Men inte desto mindre är
de politiska dilemman detsamma i alla länder, stora som små. Politik är, som Bismark
sa, "det möjligas konst". Den kräver kompromisser. Politikern är professionell,
inte så olik en snickare eller en advokat. Hans jobb är att sätta samman
majoriteter för att genomdriva lagar och ta beslut. För att uppnå detta är han
tvungen att göra kompromisser. En del gör detta lätt eftersom principer inte
betyder så mycket för dem. Men för folk med principer kan det vara mycket svårt. Så vilken plats har
principerna i politiken? Måste en politiker offra en del principer för att kunna
förverkliga andra? Och om det är så, var går gränsen? DETTA DILEMMA blir än
mer aktuellt under en valkampanj. Under mitt politiska
liv har jag genomfört fem valkampanjer till Knesset. Fyra vann jag, en förlorade
jag. I dessa dagar följer
jag Barak Obamas kampanj, följer och förstår, följer och blir arg, följer och
oroar mig. Jag lyssnar till vad
han säger och jag förstår vad han säger. Jag ser på vad han gör
och blir ofta arg. Jag ser honom gå på en
lina över en avgrund och jag oroar mig. Jag såg hans
framträdande inför den judiska lobbyn där han slog alla rekord i fjäsk, och jag
frågade mig är detta mannen som skall åstadkomma den Stora förändringen? Jag hörde honom tala
entusiastiskt om medborgarnas rätt att bära vapen, inklusive Uzis och
Kalasjnikovs, och tog mig för pannan. Obama, vad är detta? Jag hörde honom stödja
dödsstraffet, ett barbariskt straff som placerar USA någonstans mellan Iran och
Saudiarabien. Obama??? Det verkar som om Obama
kommer allt längre bort från sig själv med varje dag som går, och det är ännu
bara i början av den verkliga valkampanjen. JAG KAN föreställa mig
diskussionen vid Obamas sammanträden med sitt folk. Han sitter där omgiven av
strateger, opinionsundersökare och PR-folk. De är alla duktiga experter och de
bästa i sina yrken. Hör här Barack, säger
en av dem, detta är hur det är. De liberala är med dig i vilket fall som helst,
dom behöver du inte vinna. De konservativa är emot dig, och det kan ingenting
ändra på. Men mellan dem finns miljoner väljare som kommer att vara avgörande
för hur det går. Dessa måste du vinna. Så säg ingenting ovanligt eller radikalt. Du måste säga dem det
som de vill höra, inflikar en annan expert. Ingenting som luktar radikala
liberaler. Vi behöver också rösterna från höger och från evangelikanerna.
Allt som är definitivt
är förlorade röster, säger en tredje medarbetare. Varje princip retar någon, så
var snäll och gå inte in på detaljer. Stanna vid vaga generaliseringar som
tilltalar alla. Jag har sett många
kandidater i Israel och i USA som började med ett tydligt och skarpt program,
men som slutade som otydliga, tråkiga och ansiktslösa politiker. I GOETHES stora drama
säljer Faust sin själ till djävulen för att få framgång i denna världen. Varje
politiker har sin egen Satan som erbjuder makt i utbyte mot själen. Du har principer,
viskar denne Satan i hans öra. De är mycket bra, men om du inte vinner valen så
är de inte till något. Du kan förverkliga dem endast om du kommer till makten.
Så det är värt att ge upp några principer, göra några kompromisser, för att
vinna. Efteråt kommer du att vara fri att göra vadhelst ditt hjärta önskar. Politikern vet att
detta är sant. För att kunna utföra sina planer måste han eller hon först av
allt bli vald. För att bli vald måste han säga saker som han inte tror på och ge
upp saker som han väldigt mycket tror på. Och återigen uppstår
frågan: Var går gränsen? Vilka eftergifter är tillåtna på vägen mot målet? Var
finns de röda linjerna? Djävulen vet att små
kompromisser kommer att leda till större kompromisser, och så vidare på den hala
sluttningen mot förlusten av själen. Utan att politikern märker det glider han
allt längre ner och när han öppnar sina ögon upptäcker han att han befinner sig
i det smutsiga politiska träsket. Detta är det första
stora provet för den blivande ledaren. Att veta skillnaden mellan det tillåtna
och det förbjudna. Mellan "det möjligas konst" och "ändamålen helgar medlen".
Mellan det envisa fasthållandet vid sina principer och att fullständigt
överlämna sig åt dessa experter som vänder varje nytt program till ett hopkok av
tomma fraser. SEDAN DEMOKRATINS
början i Grekland har den besvärats av en fråga: kan folket verkligen betros att
göra de rätta valen? Hur skall folket kunna välja mellan olika lösningar för
problem som de inte har någon verklig kunskap om? Miljoner av väljare saknar den
mest elementära kunskap om budgetfrågor, komplexiteten i utrikesfrågor, militär
strategi och tusentals andra saker som statens ledning måste besluta om. Svaret är att de har
ingen aning. Man kan inte begära av en taxiförare, en tandläkare eller professor
i matematik att känna till de afghanska stammarna eller den internationella
oljemarknaden. Därför är representativ demokrati oundviklig. I den har väljarna
bara en sak att döma utifrån, det är hur man uppfattar ledarnas egenskaper.
Hur avgör folk att en
kandidat är en "ledare"? är det en fråga om självförtroende?
Karaktärsstyrka? Karisma?
Utseende? Framgång i tidigare uppgifter? Tro att han eller hon kommer att
uppfylla sina vallöften? Nuförtiden är det inte
lätt att få en sann uppfattning eftersom kandidaten är omgiven av omgiven av en
stor grupp "spindoktorer" som manipulerar bilden av politikern, lägger ord i
politikerns mun och dirigerar dennes uppträdande. Televisionen är inte en modern
version av den antika atenska agoran, som det hävdas. Men den ger trots allt en
bild av kandidaten som är avgörande för det slutliga räkningen. Barack Obama har gjort
intryck på miljoner medborgare, särskilt de unga. Under år av moraliskt förfall
under Bill Clinton och George Bush maktfullkomliga dåraktigheter längtar de
efter förändring, efter en ledare som de kan lita på och som har ett nytt
budskap. Obama har en underbar talang för att uttrycka detta under inspirerande
tal. Faran är att när de
upplyftande talen tonar bort kan de lämna efter sig en ledare utan karaktär,
styrka och talang för att uppfylla löftena. Om Obama kapitulerar
för sina rådgivare och till den Satan som viskar i hans öra kan han kanske vinna
röster från den andra sidan men förlora sin trovärdighet, och inte bara i sitt
eget läger. Folket kan instinktivt besluta att "han har inte det". Att, trots
allt, han inte är den ledare som vi kan lita på. å andra sidan, om han
inte är beredd att göra de nödvändiga kompromisserna, om han stöter bort alltför
många väljare, kommer han utsättas för den motsatta faran att komma att bli kvar
med sina principer utan möjlighet att förverkliga dem. Han kan se fram emot
fyra ansträngande månader. Frestelsernas är många på båda sidor. Han måste
bestämma sig för vem han är, hur mycket han är redo att ge upp utan att bedra
sig själv. Kanske måste han följa
Charles de Gaulles exempel. Denne tillträdde makten som en krigets man och
använde sin makt för att stifta en nästan outhärdligt smärtsam fred. JAG VILL INTE vara en
vad på Yiddish hånfullt kallas en "etzes-geber", från det hebreiska ordet för
råd och det tyska ordet för givare. En person som erbjuder råd utan ta ansvar
och utan att betala något pris. även om jag blev
tillfrågad skulle jag inte begagna mig av detta för att ge råd till Obama,
kandidaten till världens mäktigaste ämbete. Med undantag från rådet
som Polonius gav sin son Laertes i "Hamlet": "Var trogen mot dig själv." Uri Avnery upp (övers.
fr. eng. Sven Börtz)