Uri Avnery biografi på svenska
Uri Avnery 14.6.2008
Ett förlåt.
DENNA VECKA gjorde
Kanadas premiärminister ett dramatiskt uttalande i parlamentet. Han bad om
ursäkt till ursprungsbefolkningen i sitt land för de orättfärdigheter som gjorts
mot under generationer av alla kanadensiska regeringar. På detta sätt försöker
det vita Kanada skapa fred med de infödda nationerna vars land deras
förfäder erövrade och vars kultur deras ledare har försökt att utplåna. ATT BE OM URSÄKT för
oförrätter i det förflutna har blivit en del av modern politisk kultur. Det är aldrig en lätt
sak att göra. Cyniker kan säga att det bara är ord och att det betyder ingenting.
Men faktum är att sådana handlingar har stor betydelse. En människa - och än mer
en hel nation - finner det alltid svårt att erkänna begångna orättvisor och
illdåd. Det innebär att skriva om historien som utgör grunden för deras
nationella sammanhållning. Det nödvändiggör en drastisk ändring i skolböckerna
och av den nationella inställningen. I allmänhet undviker regeringar detta på
grund av nationalistiska demagoger och hatmånglare som härjar i varje land Frankrikes president
har bett om ursäkt för sitt folk för Vichyregimens missgärningar då den
överlämnade judar till de nazistiska bödlarna. Den tjeckiska regeringen har bett
om ursäkt för att den drev ut den tyska befolkningen vid slutet av andra
Världskriget. Självklart har Tyskland bett om ursäkt till judarna för de
outsägbara brotten under Förintelsen. Helt nyligen har Australiens regering bett
ursäkt till aboriginerna. Och även i Israel har en halvhjärtad ansträngning
gjorts för att hela ett sorgligt inhemskt sår när Ehud Barak bad om ursäkt till
de orientaliska judarna för den diskriminering de under många år utsatts för. Men vi står inför ett
mycket svårare och mer komplicerat problem. Det gäller rötterna till vår
nationella existens i detta land. JAG ÄR ÖVERTYGAD om att
fred mellan oss och det palestinska folket - en verklig fred baserad på verklig
försoning - börjar med en ursäkt. För min inre syn ser
jag statens president eller premiärministern hålla ett historiskt tal vid en
extraordinär sammankomst i Knesset. Det skulle kunna lyda såhär: FRU TALMAN, högt
ärade Knesset, På staten Israels
och alla dess invånares vägnar riktar jag mig idag till det palestinska folkets
söner och döttrar, var än de befinner sig. Vi erkänner det
faktum att vi mot er har begått en historisk orättvisa och vi ber ödmjukt om er
förlåtelse. När den sionistiska
rörelsen beslöt att etablera ett nationellt hem i detta land, som vi kallar
Eretz Yisrael och ni kallar Filastin, hade de ingen avsikt att bygga vår stat på
ett annat folks undergång. Nästan ingen inom den sionistiska rörelsen hade
någonsin varit i landet före den första sionistkongressen 1897, eller hade någon
idé om den aktuella situationen här. Denna rörelses
grundläggare hade en brinnande längtan att rädda judarna i ett Europa där mörka
moln av judehat samlades. I östra Europa härjade pogromer och över hela Europa
fanns tecken på den process som slutligen skulle leda till den fruktansvärda
Förintelsen i vilken sex miljoner judar gick under. Det grundläggande
målet anslöt sig till judarnas under generationer djupa tillgivenhet till landet
i vilket Bibeln, vars text format vårt folk, skrivits, och till staden Jerusalem
mot vilken judarna under flera tusen år vänt sig i sina böner. De sionistiska
grundarna som kom till detta land var pionjärer som i sina hjärtan bar de högsta
ideal. De trodde på nationell frigörelse, frihet, rättvisa och jämlikhet. Vi var
stolta över dem. Säkerligen drömde de inte om att begå en orättvisa av
historiska dimensioner. ALLT DETTA
rättfärdigar inte det som sedan hände. Skapandet av det nationella judiska
hemmet i detta land har inneburit en djup orättvisa mot er, folket som i
generationer levt här. Vi kan inte längre
ignorera det faktum att under kriget 1948 - som för oss är
Självständighetskriget och för er Nakba - ca 750 000 palestinier blev tvingade
att lämna sina hem och sin mark. Beträffande de precisa omständigheterna kring
denna tragedi förslår jag att en "Kommitté för sanning och försoning" bestående
av experter från er och vår sida sättes samman. Dess slutsatser skall därefter
ingå i era och i våra skolböcker. Vi kan inte längre
ignorera att under 60 års konflikt och krig har ni hindrats från att förverkliga
er rätt till oberoende i er egen fria stat, en rätt som bekräftades av FN:s
generalförsamlings resolution den 27 november 1947, som också fastställde den
legala grunden för etablerandet av staten Israel. För allt detta är vi
skyldiga er en ursäkt, och härmed uttalar jag den med hela mitt hjärta.
Bibeln säger oss:
"...den som bekänner (sina brott) och överger dem, han får barmärtighet
(Ordspråksboken 28:13). Således, att bekänna är inte tillräckligt. Vi måste
också överge de fel vi har gjort i det förflutna. Det är omöjligt att
vrida historiens hjul tillbaka och återskapa den situation som fanns i landet
1947, liksom inte Kanada - eller för den delen USA - kan gå 200 år tillbaka. Vi
måste bygga vår gemensamma framtid på den gemensamma önskan att gå framåt, att
läka det som kan läkas och rätta till det som kan rättas till, utan att orsaka
nya sår, begå nya orättvisor och orsaka fler mänskliga tragedier. Jag uppmanar er att
acceptera vår ursäkt i den anda med vilken den är erbjuden. Låt oss tillsammans
arbeta för en rättvis, livskraftig och praktisk lösning på vår sekelgamla
konflikt - en lösning som kanske inte uppfyller alla rättfärdiga önskningar
eller rättar till alla orättvisor, men som kan tillåta båda våra folk att leva
sina liv i frihet, fred och välgång. Denna lösning är
tydlig för oss alla. Vi vet alla vad det gäller. Den har uppstått ur våra
plågsamma erfarenheter, mejslats ut av vårt lidande, utkristalliserats ur det
bästa av vårt förstånd - ert såväl som av vårt. Denna lösning
betyder helt enkelt att ni har samma rättigheter som vi. Vi har samma
rättigheter som ni, att leva i vår egen stat, under vår egen flagga, styrda av
lagar som vi själva stiftat, styrda av en regering som fritt valts av oss själva
- förhoppningsvis en god sådan. En av de
grundläggande budorden i vår religion - liksom i er och alla andras -
förkunnades för 2000 år sedan av rabbi Hillel. Gör inte mot andra vad du inte
vill att andra skall göra mot dig. Detta betyder i
praktiken er rätt att genast upprätta den fria och självständiga staten
Palestina på alla de territorier som ockuperades av Israel 1967, vilken kommer
att accepteras som en fullvärdig medlem av Förenade nationerna. Gränserna av den 4
juni 1967 kommer att återupprättas. Jag hoppas att vi kan under fria
förhandlingar enas över minimala utbyten av territorium till fördel för båda
sidor. Jerusalem som är så
kärt för oss alla måste bli huvudstad för båda våra stater - västra Jerusalem,
inklusive västra Muren, Israels huvudstad, östra Jerusalem, inklusive al-Haram
al-Sharif som vi kallar Tempelberget, Palestinas huvudstad. Vad som är arabiskt
skall vara ert, vad som är judiskt skall vara vårt. Låt oss arbeta tillsammans
för att behålla staden som en levande verklighet, öppen och enad. Vi skall utrymma de
israeliska bosättningarna som har orsakat er så mycket lidande och orätt för er
och föra bosättarna hem utom från de små områden som kan anslutas till Israel
inom ramen för överenskommelser för utbyte av territorier.
Vi skall också utrymma alla
ockupationens attribut, fysiska och institutionella. Vi måste med öppna
hjärtan, medkänsla och förnuft närma oss uppgiften att finna en rättvis och
livsduglig lösning på flyktingarnas och deras ättlingars fruktansvärda tragedi.
Varje flyktingfamilj måste garanteras ett fritt val mellan olika lösningar.
Återkomst och återflyttning till staten Palestina under generös hjälp; stanna
där de är eller emigration till önskat land, också med generös hjälp; och ja -
komma tillbaka till israeliskt territorium i godtagbart antal, accepterat av
oss. Flyktingarna själva måste vara fullt delaktiga i alla våra beslut.
Jag har full tilltro
till att våra två stater Israel och Palestina sida vid sida i detta älskade men
lilla land snabbt kommer att tillsammans på humana, sociala, ekonomiska,
teknologiska och kulturella nivåer skapa en relation som inte bara kommer att
garantera vår säkerhet men också snabb utveckling och blomstring för alla.
Tillsammans kan vi
arbeta för fred och välfärd i hela vår region baserad på nära relationer med
alla länder i området Hängivna fred och
svurna att skapa en bättre framtid för våra barn och barnbarn, låt oss resa oss
upp och böja våra huvuden till minne för de oräkneliga offren för vår konflikt,
judar och araber, israeler och palestinier - en konflikt som har pågått alltför
länge. ETT SÅDANT TAL är som
jag ser det absolut nödvändigt för att öppna ett nytt kapitel i detta lands
historia. Under decenniers möten
med palestinier av alla de slag har jag kommit till slutsatsen att de
känslomässiga aspekterna av konflikten inte är mindre viktigare, kanske snarare
viktigare än de politiska. En djup känsla av orättvisa genomsyrar sinnena och
handlingarna hos alla palestinier. Medvetna eller omedvetna skuldkänslor
besvärar israelernas själar och skapar en djup övertygelse att araberna aldrig
kommer att vilja ha fred med oss. Jag vet inte när ett
sådant tal kommer att bli möjligt. Många obestämbara faktorer kommer att påverka
det. Blott fredsöverenskommelser uppnådda mellan prutande diplomater, kommer
inte att vara tillräckligt utan ett sådant tal. Som Osloavtalet har visat, att
bygga en artificiell ö i ett hav av stormiga känslor är inte verkningsfullt. DEN OFFENTLIGA ursäkten
av Kanadas premiärminister är inte det enda vi kan lära av det nordamerikanska
landet. För 43 år sedan tog den
Kanadensiska regeringen ett extraordinärt steg för att skapa fred mellan den
engelsktalande majoriteten och den fransktalande minoriteten bland sina
medborgare. Deras relation hade varit ett öppet sår från tiden då britterna för
250 år sedan erövrade franska Kanada. Det beslöts att ersätta den kanadensiska
flaggan, baserad på brittiska Union Jack, med en fullständigt ny flagga,
föreställande lönnbladet. Vid detta tillfälle sa
senatens talman: "Flaggan är symbolen för nationens enighet då den bortom alla
tvivel representerar alla Kanadas medborgare utan åtskillnad för ras, språk, tro
eller åsikt." Också av det kan vi
lära någonting. Uri Avnery (Övers.
fr. eng.
Sven Börtz)