Uri Avnery biografi på svenska
21.4.07
Sängen i Sodom. ENLIGT DEN hebreiska
legenden är sängen i Sodom en symbol för ondska. Bibeln berättar hur Gud
beslöt att utplåna Sodom på grund av dess människors ondska (första Moseboken).
Berättelsen ger oss ett exempel på denna ondska, en speciell säng för besökare.
När en främling kom till Sodom lades han i denna säng. Om han var för lång blev
hans ben avkortade och om han var för kort sträcktes hans lemmar till sängens
längd. I det politiska livet
finns det mer än en sådan säng. Till höger och till vänster finns det folk som
placerar varje problem i en sådan säng, skär av lemmar och sträcker lemmar, till
dess verkligheten passar in på teorin. Sedan 60-talet och
framåt hade vänstern en benägenhet att placera varje situation i Vietnamsängen.
Allting, om det var Chiles mordiska tyranni eller de amerikanska hoten mot Cuba,
så var det tvunget att passa in i det vietnamesiska exemplet. När man använde
denna modell var det lätt att besluta vilka som var goda och vilka som var onda,
vad man skulle göra och hur problemet skulle lösas. Det var bekvämt. Det är
mycket lättare att dra slutsatser när det inte finns något behov av att betänka
en speciell konflikts komplexitet, dess historiska bakgrund och dess lokala
omständigheter. PÅ SISTONE har en ny
Sodomsäng vunnit utbredning, Sydafrika. Inom vissa delar av den radikala
vänstern finns det en tendens att tvinga in varje konflikt i denna säng. Varje
nytt fall av ondska och förtryck i världen ses som en ny version av
apartheidregimen, och utifrån det beslutas det hur problemet skall lösas och hur
man skall göra för att uppnå det önskade slutet. Den sydafrikanska
situationen uppstod under speciella historiska omständigheter som det tog sekler
för att mogna. Den var inte identisk med problemen för aboriginerna i Australien
eller med de vitas bosättning i Nordamerika, inte heller med Nordirland eller
situationen i Irak. Men det är väldigt bekvämt att ge ett och detsamma svar på
alla dessa problem. Visst finns det alltid
en ytlig likhet mellan olika förtryckarregimer. Men om man inte är redo att se
skillnaderna mellan sjukdomarna så finns det risk att man skriver ut fel
mediciner och riskerar att döda patienten. NU ÄR det vad som
händer här. Det är lätt att placera
den israelisk-palestinska konflikten i den Sydafrikanska sängen eftersom
likheterna mellan symptomen är uppenbara. Den israeliska ockupationen av de
palestinska territorierna har pågått i nu 40 år och nästan 60 år sedan Naqba,
kriget 1948 vid vilket Israel blev en stat och mer än hälften av palestinierna
förlorade sina hem och sitt land. Relationerna mellan bosättarna och
palestinierna påminner på många sätt om apartheid, och även inom själva Israel
är de arabiska medborgarna långt ifrån verklig jämlikhet. Så vad skall man göra?
Man måste lära av Sydafrika att det finns ingenting att vinna med att vädja till
det härskande folkets samvete. Bland Sydafrikas vita minoritet fanns det ingen
verklig skillnad mellan vänster och höger, mellan rasister och liberaler som
bara bättre dolde sin rasism, med undantag av några vita hjältar som anslöt sig
till kampen för frihet. Därför kunde räddningen
endast komma utifrån. Världsopinionen såg apartheids orättfärdighet och startade
en världsomspännande bojkott mot Sydafrika till dess att den vita minoriteten
till slut kapitulerade. Makten i den förenade Sydafrikanska staten fördes över
till den svarta majoriteten, Nelson Mandela släpptes ut från fängelset och blev
president, och allt detta skedde - under av alla under - utan blodsutgjutelse. Om detta hände i
Sydafrika måste det kunna hända också här, säger förespråkarna av denna
uppfattning. Idén om att etablera en palestinsk stat intill staten Israel
("tvåstatslösningen") måste förkastas. En stat mellan Medelhavet och
Jordanfloden ("enstatslösningen") måste bli målet. Detta måste uppnås med det
vapen som bevisade sig fungera i Sydafrika: bojkott. Så här skall det gå
till: älskare av rättvisa över hela världen skall övertyga världsopinionen om
att införa allmän bojkott mot staten Israel. Staten kommer att brytas ner och
falla samman. Mellan havet och floden kommer en enda stat att uppstå, i vilken
israeler och palestinier lever tillsammans i fred som jämlika medborgare.
Bosättarna kan stanna där de är, det kommer inte att finnas några problem med
gränserna och allt som återstår är att besluta vem som skall bli den palestinske
Mandela. DENNA VECKA lyssnade
jag till ett föredrag av professor Ilan Pappe från Haifas universitet, en av de
ledande företrädarna för denna idé. åhörarna bestod av palestinier, israeler och
internationella aktivister i Bil'in, samhället som har blivit en symbol för
motståndet mot ockupationen. Han presenterade välstrukturerade idéer uttryckta
med vältalighet och entusiasm. Beståndsdelarna var dessa: Det är ingen mening med
att opponera sig mot ockupationen, ej heller mot någon annan del av Israels
regerings politik. Problemet är själva Israels innersta kärna att vara en
zionistisk stat. Denna innersta kärna är omöjlig att förändra så länge som
staten existerar. Ingen förändring inifrån är möjlig eftersom det finns ingen
grundläggande skillnad mellan höger och vänster. Båda är medbrottslingar i en
politik vars verkliga mål är etnisk rensning, utdrivning av palestinierna inte
bara från de ockuperade territorierna, men också från själva Israel. Därför måste alla som
strävar efter en rättvis lösning ha som mål etablerandet av en enda stat, till
vilken flyktingarna från 1948 och 1967 kan inbjudas att återvända. Detta kommer
att bli en gemensam och jämlik stat, lik dagens Sydafrika. Det finns inget förnuft
i att försöka förändra Israel från insidan. Räddningen skall komma utifrån, en
världsomfattande bojkott av Israel som kommer att förorsaka statens kollaps och
övertyga den israeliska allmänheten att det inte finns någon annan utväg än
enstatslösningen. Det lät logiskt och
övertygande och talaren fick mycket applåder. DEN TEORETISKA
strukturen innehåller flera antaganden som jag inte har några invändningar emot.
Den zionistiska vänstern har verkligen kollapsat under de senaste åren och dess
frånvaro från kampen för fred är ett pinsamt och farligt faktum. I dagens
Knesset finns inget zionistparti med inflytande som seriöst kämpar för verklig
jämlikhet för de arabiska medborgarna. Ingen är idag förmögen att få ut på
gatorna hundratusentals, eller ens tiotusentals, för att pressa regeringen att
acceptera hela arabvärldens fredsförslag. Det råder inget tvivel
om att den verkliga sjukdomen inte är den 40 år långa ockupationen. Ockupationen
är ett symptom på en mer djupgående sjukdom som är förbunden med statens
officiella ideologi. Målet att etniskt rensa och att etablera en judisk stat
från havet till floden ligger många israeler varmt om hjärtat, och kanske rabbi
Meir Kahane hade rätt när han försäkrade att detta är allas outtalade önskan. Men till skillnad från
professor Pappe är jag övertygad om att det är möjligt att förändra Israels
historiska riktning. Jag är övertygad om att detta är det verkliga slagfältet
för de israeliska fredskrafterna, och själv har jag engagerat mig i detta i
decennier. För övrigt tror jag att
vi redan har uppnått imponerande framgångar: erkännandet av det palestinska
folkets existens har blivit allmänt, och det har också de flesta israelers
beredskap att acceptera idén om en palestinsk stat med Jerusalem som huvudstad
för båda staterna. Vi har tvingat vår regering att erkänna PLO, och vi skall
tvinga den att erkänna Hamas. Men allt detta skulle inte ha hänt utan det
palestinska folkets ståndaktighet och (ibland) fördelaktiga internationella
omständigheter. Men de israeliska fredskrafternas bidrag, vilka banade väg för
dessa idéer, har varit betydande. Men även åsikten som på
sistone har vunnit acceptans i Israel och i andra länder, att fred kan bara
uppnås om vi lyckas överbrygga klyftan mellan den israeliska och den palestinska
historien och inordna dem i ett enda historiskt bokslut som kan erkänna de
orättvisor som har blivit begångna och vilka fortfarande pågår.
Ingenting är viktigare.
(Vår vägbanande pamflett "Truth Against
Truth" var början på denna process.) Ytligt sett kan det
tyckas att vi har misslyckats. Vi har inte lyckats med att tvinga vår regering
att stoppa byggandet av muren eller utvidgandet av bosättningarna, inte heller
att återge palestinierna sin fria rörlighet. I korthet, vi har inte lyckats att
få ett slut på ockupationen. De arabiska medborgarna i Israel har inte uppnått
verklig jämlikhet. Men under ytan, i djupet av den nationella medvetenheten, har
vi lyckats. Frågan är hur den dolda framgången skall kunna bli ett öppet
politiskt faktum. Med andra ord, hur den israeliska regeringen skall fås att
förändra sin politik. IDÉN OM en
"enstatslösning" kan skada denna ansträngning mycket. Den kan avleda
ansträngningen från en lösning som nu, efter många år, har bred folklig
förankring, till förmån för en lösning som inte har någon chans alls.
Det finns inget tvivel
om att 99,99 % av judiska israeler vill att staten Israel skall finnas som en
stat med en säker judisk majoritet, vilka än gränserna är. Tron att en
världsomspännande bojkott skulle ändra på detta är en fullständig illusion.
Omedelbart efter denna föreläsning frågade min kollega Adam Keller professorn en
enkel fråga: "Hela världen har lagt en blockad mot det palestinska folket. Men
trots palestiniernas fruktansvärda misär har de inte låtit sig tvingas på knä.
Varför tror du att en bojkott skulle bryta ner det israeliska folket, som är
ekonomiskt mycket starkare, så att det skulle ge upp statens judiska karaktär?"
(På detta gavs inget svar.) I vilket fall som helst
är en sådan bojkott fullkomligt omöjlig. Här och där kan en organisation
deklarera en bojkott, små grupper av rättviseälskare kan upprätthålla den, men
det finns ingen chans att under de kommande decennierna en världsomfattande
bojkottrörelse, likt den som bröt ner rasistregimen i Sydafrika, skulle komma
till stånd. Den regimen leddes av personer som beundrade nazisterna. En bojkott
av den "judiska staten", vilken identifierar sig med nazismens offer, kan bara
inte komma till stånd. Det skulle vara nog med att påminna folk om att den långa
vägen till gaskamrarna började 1933 med nazistsloganen "Kauf nicht bei Juden"
("Köp inte av judarna"). (Det avskyvärda faktum
att regeringen för "staten för Holocaust överlevarna" hade närma relationer med
apartheidstaten förändrar inte denna omständighet.) Det är det som är
problemet med Sodoms säng, en storlek passar inte alla. När omständigheterna är
annorlunda måste botemedlet vara annorlunda. IDÉN OM
"enstatslösningen" kan attrahera folk som misströstar i kampen för Israels själ.
Jag förstår dem, men det är en farlig idé, särskilt för palestinierna. Statistiskt utgör idag
de israeliska judarna en absolut majoritet mellan havet och floden. Till det
måste man tillägga ett än viktigare faktum, den årliga genomsnittsinkomsten för
en arabisk palestinier är omkring 800 dollar, medan den för en judisk israel är
omkring 20 000 dollar. Den israeliska ekonomin växer för varje år. Palestinierna
skulle bli "vedhuggare och vattenhämtare". Det betyder att om denna tänkta
förenade stat verkligen skulle komma till stånd skulle judarna där ha den
absoluta makten. De skulle, naturligtvis, använda denna makt till att
säkerställa sin dominans och förhindra flyktingarnas återkomst. På så sätt skulle det
sydafrikanska exemplet bli sant retroaktivt. I den sammanslagna staten skulle
verkligen en apartheidlik regim kunna uppstå. Den israelisk-palestinska
konflikten skulle inte lösas, tvärtom, den skulle komma in i en än farligare
fas. Pappe la fram ett
argument som för mig syntes an aning underligt, att en sammanslagen stat i
praktiken redan existerar eftersom Israel härskar från havet till floden. Men så
är det inte. Det finns ingen sammanslagen stat, varken formellt eller i
praktiken, däremot en stat som ockuperar en annan. En sådan stat i vilken en
dominerande nation kontrollerar de andra, kommer slutligen att upplösas - så som
Sovjetunionen och Jugoslavien gjorde. Den sammanslagna staten
kommer inte att komma till stånd. Inte bara israelerna men också de flesta av
palestinierna kommer inte att vilja ge upp sin rätt till en egen nationell stat.
De kan applådera en israelisk professor som förespråkar nedmonteringen av staten
Israel, men de har inte tid att vänta på en utopisk lösning som inte kan
förverkligas på hundra år. De vill ha ett slut på ockupationen och uppnå en
lösning på konflikten här och nu. ALLA SOM helhjärtat
vill hjälpa det ockuperade palestinska folket gör rätt i att lyda rådet att
hålla sig på avstånd från idén om en allmän bojkott av Israel. Det skulle stärka
högerns tro att "Hela världen är emot oss", en tro som slog rot under åren för
Holocaust, när "hela världen tittade på och höll tyst". Varje israeliskt barn
lär sig detta i skolan. En bojkott inriktad mot
bestämda organisationer och företag som aktivt bidrar till ockupationen kan dock
hjälpa till att övertyga den israeliska allmänheten om att ockupationen inte är
värd sitt pris. En sådan bojkott kan uppnå ett speciellt mål - om den inte har
som syfte staten Israels kollaps. Gush Shalom, som jag tillhör, har i 10 år
organiserat en bojkott av produkter från bosättningarna. Målet är att isolera
bosättarna och deras medbrottslingar. Men en allmän bojkott mot staten Israel
skulle uppnå det rakt motsatta, isolera de israeliska fredsaktivisterna. "TVÅSTATSLÖSNINGEN"
VAR
och är fortfarande den enda lösningen. När vi förde fram den omedelbart efter
kriget 1948 kunde vi räknas på två händers fingrar inte bara i Israel men i hela
världen. Nu finns det en världsomfattande konsensus om den. Vägen till detta är
inte jämn, många faror lurar, men det är en realistisk lösning som kan uppnås. Man kan säga OK, vi kan
acceptera tvåstatslösningen eftersom den är realistisk, men efter dess
förverkligande skall vi sträva efter att upphäva de två staterna och etablera en
förenad stat. Gärna för mig. Jag hoppas att det med tiden kan skapas en
federation mellan de två staterna och att de kan uppnå närma relationer med
varandra. Jag hoppas också att en regional union, lik EU, kommer att etableras
och som består av alla arabstaterna och Israel, och kanske också Turkiet och
Iran. Men först av allt måste
vi behandla såret som vi alla lider av, den israelisk-palestinska konflikten.
Inte med patentmediciner, inte med Sodoms säng, men med medicinerna som står på
hyllan. DET 18:e KAPITLET i
första Moseboken berättar hur Abraham försöker övertyga Herren att inte utplåna
Sodom. "Kanhända finnas femtio rättfärdiga i staden; vill du då förgöra den och
icke skona orten för de femtio rättfärdigas skull som finnas där?" Gud lovade honom att
inte förgöra staden om det fanns 50 rättfärdiga där. Abraham prutade och fick
den Allsmäktige ner till 45, sedan 40, 30 och 20, för att sluta på 10. Men i
Sodom stod det inte att finna 10 rättfärdiga, och så var dess öde förseglat.
Jag tror att i Israel
finns det många, många fler än tio rättfärdiga människor. Alla
opinionsundersökningar visar att en stor majoritet av israelerna inte bara vill
ha fred, de är också redo att betala dess pris. Men de är rädda. De saknar
tillförlit. De är fjättrade vid övertygelser som de förvärvade i tidiga
barndomen. De måste befria sig från dem, och jag tror att det kan ske.
Uri Avnery
(övers. fr. eng. Sven Börtz)