Uri Avnery biografi på svenska
7.4.07
Shalom,
Shin Bet
NYLIGEN PÅSTOD
chefen för Israels säkerhetstjänst, Shin Bet, att de "israeliska araberna", en
femtedel av Israels befolkning, utgjorde en fara för staten. Han begärde tillstånd
för säkerhetstjänsten att agera mot var och en som har som mål att förändra
Israels officiella benämning att vara en "Judisk och demokratisk stat" - även om
man söker göra detta med helt lagliga medel. Det betyder att chefen
för säkerhetstjänsten, en central position i Israels ledarskap, ser som Shin
Bets (nu allmänt känt i Israel som Shabak) uppgift att inte bara skydda staten
från spioner och terrorister utan också från varje utmaning mot dess ideologiska
grund, liksom KGB i Sovjetunionen och Stasi i Östtyskland. (Den utmärkta Oscars
vinnande filmen "The Life of the Others", som nu visas i Israel, visar hur detta
gick till.) ALLT DETTA är en
påminnelse om det förflutna. I min naivitet trodde jag att detta tillhörde en
tid som aldrig skulle återvända. För två veckor sedan
publicerade den israeliska tabloiden Yedioth Aharonoth en intervju med advokaten
Arieh Hadar, kallad Pashosh, tidigare chef för Shin Bets förhörsavdelning. Pashosh avslöjade att
"På 50-talet var de stora fienderna till Labor partiet - och därför till Issar
Harel, chefen för säkerhetstjänsterna Shin Bet och Mossad - Uri Avnery och hans
veckomagasin Haolam Hazeh. Avnery kallade Shin Bet för "Mörkrets redskap" och
Issar var övertygad om att Uri Avnery skulle förgöra staten. Avnery och hans
tidning var under ständig övervakning. En kollega till mig fick snabb befordran
genom att rekrytera en anställd i Haolam Hazehs tryckeri. Varje vecka gav denne
honom en kopia av tidningen en dag före dess officiella publicering. Min kollega
gav den till Issar som varje vecka personligen överlämnade den till Ben-Gurion." Pashosh tillade: "På
Issars order publicerade Shin Bet ett konkurrerande magasin som utgavs som
privatägt. Målet var att krossa Avnery." Dessa avslöjanden var
inga nyheter för mig. För många år sedan berättade Issar Harel själv för mig att
han betraktade mig som "Statens fiende no. 1" Det kan erinras om att vid den
tiden placerades tre bomber i vår redaktion och tryckeri och två anställda
skadades. Fingrarna på mina båda händer bröts vid ett (misslyckat) försök att
kidnappa mig. Inget av dessa brott blev någonsin uppklarade. 1977, efter att ha
kommit till makten, avslöjade Menachem Begin i en intervju att i slutet av
50-talet hade Issar Harel kommit till honom och sagt att han hade föreslagit
premiärminister David Ben-Gurion att sätta mig i "administrativ internering" -
arrestering utan rättegång och utan tidsgräns. Ben-Gurion samtyckte, men satte
upp ett villkor att Begin, då ledare för oppositionen, också samtyckte till det
så att det kunde ske i tysthet. Begin begärde att Issar visade honom bevisen på
att jag var en förrädare, annars, sa han, skulle han inte bara säga nej utan
också ställa till med rabalder. Issar nämnde inte mer saken. Begin lämnade det inte
vid det. Han skickade till mig sin betrodde högra hand, Yaakov Meridor, att
varna mig. Trots de mycket stora skillnaderna i åsikter mellan oss, vilket många
gånger kom till uttryck vid debatter i Knesset, tycks det som att Begin
accepterade mig som en israelisk patriot. FRÅGAN ÄR dock varför
Ben-Gurion och säkerhetstjänsten betraktade mig som "Statens fiende no. 1".
Detta för oss till
ämnet som nu åter tagits upp av Shin Bet chefen. Jag attackerade
Ben-Gurion inom många områden, Laborpartiets (som då hette Mapai) totala
dominans i alla landets angelägenheter, korruptionen som då började infektera
den styrande klassen, diskrimineringen som judiska immigranter från österländska
länder led under, det religiösa tvånget, etc. Men kärnan i denna
strid var definitionen av Israel som en "Judisk stat". Vad är en "Judisk
stat"? Det gjordes aldrig klart. En stat vars alla medborgare är judar? En stat
som tillhör endast judar? "Staten för det judiska folket", som också tillhör
miljoner judar som inte bor här och som är medborgare i USA, Argentina och
Frankrike? En stat styrd av den judiska religionen? En stat som uttrycker
judiska värden (och i så fall, vilka är de?)? Dessutom - vem är i
detta sammanhang jude? Efter mycken tvekan antog Knesset den religiösa
definitionen: en jude är en person född av en judisk moder eller som har
konverterat till den judiska tron och som inte tillkänner sig till någon annan
religion. Motsättningen mellan definitionen av judendomen som en religion och
hävdandet att judarna är en nation, löstes genom att anta fiktionen att hos oss,
till skillnad från andra nationer, är religion och nation ett och detsamma. Begreppet "judisk stat"
är oklart. Det kan uppfattas på många olika sätt. När man gör tillägget
"demokratisk" blir det självmotsägande - om en stat tillhör endast en del av sin
befolkning är den inte demokratisk, och om den är demokratisk kan den inte
tillhöra endast en del sin befolkning, även om den delen är i majoritet.
Att instruera
säkerhetstjänsten att agera mot dem som med legala medel strävar efter att
förändra begreppet "judisk stat", betyder helt enkelt att strypa Israels
demokrati. Det är en av demokratins grundläggande principer att alla har rätt
att tala för sina åsikter och söka övertyga folk att ändra lagarna och
författningen, så länge som detta sker med legala medel. Om han eller hon lyckas
att övertyga en majoritet av medborgarna, då sker de önskade förändringarna. Att sätta hemliga
polisen till att förhindra denna process skulle betyda att göra Israel till en
polisstat. Inte en "demokrati som skyddar sig", snarare en stat som skyddar sig
själv mot demokrati. JAG HOPPAS att staten
Israel förblir en stat med hebreisk majoritet, att det hebreiska språket kommer
att förbli dess huvudspråk och att det kommer att uttrycka det moderna hebreiska
samhället och dess kultur, och hålla levande den judiska traditionen.
Men detta får inte ske
med våld, med förtryck, genom att använda hemliga polisen och andra tvångsmedel.
Naturliga förlopp måste tillåtas att fritt få verka, vad än resultatet blir. Vi
är inte den enda nationen i världen i denna situation. Om Israel är ett
attraktivt land kommer tillväxten att öka och många kommer att knacka på dess
dörr, människor som vill tillhöra vår nation. Den israeliska nationen kan, till
skillnad från den judiska religionen, i princip uppta alla som vill tillhöra
den.
Relationen mellan en modern stat och dess medborgare måste vara baserad på
endast ett övervägande: medborgarskap. Staten tillhör alla sina medborgare och
de måste alla vara lika inför lagen. Det är vad 1948 års
självständighetsdeklaration lovade: "Staten Israel... skall tillförsäkra alla
sina invånare fullständig social och politisk jämlikhet utan hänsyn till
religion, ras eller kön."
En del
israeler använder begreppet "nationalstat" som en förevändning att förtrycka den
arabiska minoriteten. De tänker på en nationalstat så som vid slutet av
1800-talet och början av 1900-talet. I Polen t.ex., där många av Israels
grundare var födda, stred staten mot stora samhällen med sina egna invånare -
ukrainare, litauer, judar och andra. Det mest
extrema exemplet var Nazistaten, som var baserad på idén att individen existerar
endast som en del av sin nation, som en liten cell i den nationella organismen.
Denna modell drunknade i blod och har för all evighet besudlats av Holocausts
fasor. Idag är
det den amerikanska modellen som tilltalar de flesta. Den amerikanska nationen
omfattar alla som har ett amerikanskt pass. En person som får amerikanskt
medborgarskap - mexikan, korean, indier eller nigerier - blir i samma ögonblick
en del av den amerikanska nationen och arvinge till George Washington, Abe
Lincoln och Franklin D. Roosevelt.
Alla
moderna nationer rör sig mot denna modell, var och en i sin egen takt. även
Polen, som nu tillhör EU där milliontals människor rör sig från land till land
utan restriktioner. I de flesta länderna lever nu millioner utlänningar som
gradvis absorberas i den nationella befolkningen. Deras barn växer upp med den
lokala kulturen och det lokala språket och studerar i de lokala skolorna. Utan
denna massiva förstärkning skulle många västerländska samhällen inte längre
kunna existera.
Kommer
Israel, som inte missar en möjlighet att beskriva sig som ett västerländskt
land, att vända ryggen åt denna verklighet och anta den pakistanska modellen, en
stat som grundades - vid samma tid som Israel - på etnisk-religiös basis.
MIN
IDENTITET består av många olika skikt.
Jag är en
mänsklig varelse och som människa är jag medborgare i världen och bär ansvar för
hela planeten. Jag har tagit ställning för humanistiska värden, för planetens
ekologi, för frihet, fred och rättvisa för alla. Jag hoppas att inom en inte
alltför avlägsen framtid dessa värden kommer att garanteras av en effektiv
världsordning.
Jag är
medlem i den israeliska nationen tillsammans med andra människor som har ett
israeliskt pass. Jag vill att Israel lever i fred och säkerhet, blomstrar och är
respekterad i världen. Jag vill leva i en stat som det är bra att leva i och
över vilken jag kan vara stolt.
Jag är
son av det judiska folket. Jag är arvinge till judisk tradition liksom
australier och kanadensare är arvingar till den anglosaxiska traditionen. Det
finns judiska värden som jag tror på, värden av rättvisa, fred och icke-våld,
som är mycket olika bosättarnas i Yitzhar och Tapua. Jag står nära judarna
runtom i världen och jag är mycket glad att judar runtom i världen står nära
Israel. Detta är en känslomässig sak och bör inte beröra staten
När
staten Israel verkligen tillhör, praktiskt och officiellt, alla sina medborgare,
kommer det att bli mycket lättare för araberna här att bestämma sin status. Om
de väljer att tillhöra den israeliska nationen, så som latinamerikanerna i USA
tillhör den amerikanska nationen, så är det bra. Om de föredrar att vara en
nationell minoritet så skall de åtnjuta rättigheterna för en sådan minoritet i
en modern stat. I vilket fall måste det arabiska språket och den arabiska
kulturen fullt ut erkännas av staten. De arabiska medborgarnas samhörighet med
det palestinska folket och arabvärlden måste bli betraktat lika legitimt som de
hebreiska medborgarnas samhörighet med det judiska folket runtom i världen. DETTA ÄR
min åsikt. Jag avser att framföra den med alla legala medel som står till mitt
förfogande i den demokratiska stat som jag har hjälpt till att grunda.
Om inte
Shin Bet tycker om det, ja då är det synd. Jag hoppas bara att de inte för det
kommer att placera mig i administrativ internering. Uri
Avnery
(övers. fr. eng. Sven Börtz)