Uri Avnery biografi på svenska
The article in english.
Uri Avnery 9.6.07
40 dåliga år.
"Lugn har getts de
utmattade / Vila för de arbetande / En blek natt döljer / Jezreeldalens fält /
Dagg under och månen över / Från Kibbutz Bet-Alfa till Moshav Nahalal..." Detta sjöng vi när vi
var unga. Nu är det show och nostalgi på TV, 50-talets barnungar sjunger
pionjärsånger. Tankarna flyter iväg.
Vilka var pionjärerna, de första som sjöng dessa sånger? De kom från rika hem i
St. Petersburg, från shtetls i Galizien, söner och döttrar till
universitetsprofessorer i Tyskland. De kunde ha farit till Amerika som de flesta
emigranter på den tiden, men de drogs till ett avlägset land i öster, till ett
stort nationellt äventyr. De levde i eländig fattigdom, arbetade hårt under en
skoningslös sol som de inte var vana vid, och drömde om ett fulländat samhälle. De var verkliga
idealister. Det föll dem inte in att de skadade människor av ett annat folk.
Araberna var för dem en del av det romantiska landskapet. I sin oskuldsfullhet
trodde de att de bringade välsignelse och framsteg till alla landets invånare.
Idag, fyra eller fem
generationer senare, ser det helt annorlunda ut. Deras oskuldsfullhet är glömd.
Den har blivit till hyckleri, för att dölja plundring och förtryck. Det är ett av
resultaten av 40 års ockupation. De nuvarande bosättarna hävdar att de är
efterträdarna till 20- och 30-talens pionjärer. De säger att de är dagens
pionjärer. Dessa våldsamma tjuvar och ligister förväntar sig att vi skall se de
gamla pionjärerna som deras andliga förfäder. När vi lägger samman
all den skada som ockupationen har gjort oss - också för oss och inte bara för
de direkta offren, invånarna i de ockuperade territorierna - låt oss inte glömma
det. Ockupationen förgiftar det nationella minnet. Den besudlar inte bara det
nuvarande, men även det förflutna, inte bara i världens ögon, också i våra egna. DET ÄR tillräckigt att
se vad ockupationen har gjort den judiska religionen. I min barndom blev jag
hemma lärd att judendom var en human religion, ett "ljus för icke-judarna".
Judendom betydde att avsky våld, att värdera det andliga över det mäktiga, att
göra fiende till vän. En jude är tillåten att försvara sig själv - "Om någon
kommer för att döda dig, döda då honom först", som den talmudiska föreskriften
säger - men inte som en älskare av våld berusad av makt. Vad finns av detta
kvar? Nyligen sände mig
bekymrade vänner några hårresande citat ur ett uttalande av rabbi Mordechai
Eliyahu, tidigare sefardiske chefsrabbin i Israel och bosättarnas och hela den
religiösa sioniströrelsens andlige ledare. I ett brev till premiärministern
påbjöd rabbin att det är otillåtligt att ha medlidande med Gazas civilbefolkning
om det riskerar israeliska soldater. Hans son Shmuel tolkade detta dekret på sin
fars vägnar: om dödandet av 100 araber inte är tillräckligt för att stoppa
avfyrandet av Kassamraketer mot Israel, då måste 1000 dödas, och om det inte är
tillräckligt, så 10 000, så 100 000 och även en million. All detta för att
stoppa Kassamraketerna, som under alla år inte har lyckats döda ett dussin
judar. Vilket är sambandet
mellan denna "religiösa" syn och Gud som (1:a Moseboken 18) lovade att inte
förstöra Sodom om 10 rättfärdiga kunde bli funna där? Vilken är skillnaden
mellan denna moral och den som fanns hos nazisterna som avrättade 10 gisslan för
varje tysk soldat som dödades av motståndsrörelsen? Rabbins påbud väckte
inga reaktioner. Inga ramaskri hördes, varken från hans flock eller från
allmänheten. Antalet rabbier som öppet stöder sådana metoder har stigit till
hundratal. De flesta av dem kommer från bosättningarna. Detta är en "religiös"
inställning som vuxit fram i ockupationens förgiftade atmosfär, en ockupationens
religion. Inte så konstigt att en
människa med ett starkt religiöst samvete, Avraham Burg, tidigare talman i
Knesset och chef för Jewish Agency, denna vecka tog avsteg från sionismen
och krävde att definitionen att Israel är en judisk stat skulle avskaffas.
DET ÄR inte längre en
nyhet att peka ut att ockupationen förstör Israels armé. En armé kan inte längre
uppfylla sin uppgift att försvara staten mot potentiella fiender när den under
decennier har varit engagerad som kolonial polisstyrka. Man kan ge attraktiva
namn åt dödspatruller - Team mango eller Persikogruppen - men vad det är
kvarstår: ett instrument för brutalt dödande och förtryckande. En officer som idag
planerar att på fördolt maffiasätt döda en militant arab i Nablus kasbah kommer
inte att i morgon klara att leda en stridsvagnstrupp mot en sofistikerad fiende.
En armé som skjuter stenkastare, jagar barn i Balata flyktinglägers gränder
eller fäller en-tons bomber på bostadshus, kan inte över en natt förvandlas till
effektiv trupp på ett modernt slagfält i ett sista utvägens krig. Man behöver inte läsa
detta i Winogradkommitténs rapport. Det är tillräckligt att jämföra 1967 års
befälhavare - folk som Yitzhak Rabin, Israel Tal, Ezer Weitzman, Dado Elazar och
Matti Peled - med motsvarande personer idag. Efter att under 40 år ha gjort ett
föraktfullt jobb mot ett försvarslöst folk attraherar armén inte längre unga
människor som utmärker sig för eget tänkande och hög motivation, för djärvhet
och begåvning. Den attraherar de medelmåttiga av de medelmåttiga.
Under Sexdagarskriget
hade vi en liten sofistikerad armé som försvarade staten från den Gröna linjen,
en gång beskriven av Abba Eban som "Auschwitz gränser". Denna armé behövde bara
sex dagar för att besegra fyra arméer. Sedan dess, efter att territoriet
utökades och ideala "säkerhetsgränser" uppnåddes, har armén blivit mycket större
och dess budget många gånger utökad. Resultatet kunde ses under det andra
Libanonkriget. Ur militär synpunkt är
ockupationen ett allvarligt hot mot statens säkerhet. DÅ ÅTERSTÅR Högsta
domstolen. Opinionsundersökningar visar att allmänheten skrattar åt Knesset och
föraktar regeringen men respekterar Högsta domstolen som en demokratins bastion
och källa till stolthet. På sista tiden har det
blivit uppenbart att det inte finns grund till detta. Kort efter att chefen för
domstolen Aharon Barak avgått från sin post började hela det juridiska systemet
att sjunka ner i ett träsk av intriger, anklagelser och förtal; inte bara i
anonyma internetbloggar men även i uttalandena av den nye justitieministern,
utnämnd av en premiärminister nertyngd av personliga korruptionsskandaler. Hur har detta kunnat
hända? I nu många år har
domstolen levt i en värld av illusioner. Domarna har blundat inför vad de själva
har gjort. I tron att de är en demokratins och liberalismens pelare har de
tillåtit utomrättsliga avrättningar. De har blundat medan tortyr har blivit
rutin. De har skapat berg av sofistikerade argument att den monstruösa Muren är
väsentlig för säkerheten, försökt dölja den uppenbara sanningen att dess
huvudsakliga syfte är att beslagta mark för bosättningarna. När den Internationella
domstolen i Haag publicerade sin enkla, klara och odiskutabla uppfattning att
Muren kränker internationell lag och flera konventioner vilka också har skrivits
under av Israel, då bara ignorerade vår Högsta domstol det. En domstol som ljuger
för sig själv inom ett område kan inte upprätthålla sin integritet inom andra.
"Demokratins bastion" har underminerats och kan fullständigt falla samman. Under tiden, lagboken
är besudlad med rasistisk lagstiftning - från lagen som hindrar en israelisk
medborgare att leva i Israel med en palestinsk make eller maka, till
lagförslaget som denna vecka erhöll ett första godkännande i Knesset och som
tillåter 80 medlemmar i Knesset att utesluta en Knessetledamot om denne yttrar,
i eller utanför Knesset, kritik av kabinettets ministrar eller armébefälhavare.
DET KAN inte förnekas,
40 års ockupation har förändrat staten Israel bortom igenkännande.
Det är tydligt inom
alla livets områden. Alla har de förgiftats. 18-åriga ungdomar av
vilka de flesta har uppfostrats till moraliska människor av hyggliga föräldrar,
blir inkallade till armén, träder in i sitt förbands brutala subkultur och blir
indoktrinerade att rättfärdiga alla slag av brutalitet mot araberna. Endast ett
fåtal individer har förmåga att motstå pressen. Efter tre år lämnar majoriteten
armén som tuffa män med avtrubbat känsloliv. Brutaliteten på våra gator,
dödandet kring diskoteken, ökningen av våldtäkter och våld inom familjen - allt
detta har otvivelaktigt påverkats av ockupationens dagliga verklighet. Det är
trots allt samma människors som begår det. En polisman som sänds
till Hebron och vägspärren i Hawara, som behandlar invånarna där som underlägsna
varelser, som agerar sadistiskt eller överser med sina kamraters sadism - kommer
han att bli en annorlunda person när han nästa dag återvänder till Tel Aviv,
Haifa eller Shefa-Amr? Kommer han att vakna upp nästa morgon, mirakulöst, som en
hängiven tjänare för sina kamrater medborgare i ett demokratiskt samhälle. Under många år nu har
säkerhetstjänsten, polisen och armén ljugit om händelserna i de ockuperade
territorierna. Lögn har blivit rutin. Få journalister i världen accepterar
numera dessa uttalanden obetingat. Och när lögn blivit norm inom ett område
stannar inte lögnaktigheten där. Arméns lögnare, polisen och inom de andra
tjänsteområdena har blivit vana att ljuga om andra saker också. Inom "territorierna"
snurrar korruptionen. Militärregimens officerare tar av sig uniformerna och ger
sig in i ljusskygga affärer. Affärsmagnater profiterar på förbindelser med dem.
Detta är inte den enda källan till korruptionen som har blivit till statens
fördärv, men det är helt visst en bidragande faktor. OCKUPATIONEN ORSAKAR
röta som tränger in i alla porer av den nationella organismen. Efter 40 år finns det
ringa likhet mellan staten Israel som den är idag och den stat som grundarna såg
framför sig i sitt inre, en modell av social rättvisa, jämlikhet och fred.
Grundarna drömde om ett modernt, upplyst, sekulärt, liberalt, socialt
framstegsvänligt samhälle med en blomstrande ekonomi som kom alla till godo.
Verkligheten har som vi vet blivit mycket, mycket annorlunda. Det är sant att
ockupationen inte kan beskyllas för allt. Före 1967 var den unga staten
långtifrån perfekt. Men folk kände då att det var en tillfällig belägenhet.
Saker kunde förändras och förbättras. När den israeliska republiken förvandlades
till ett gryende israeliskt imperium började en dramatisk försämring. VID SEXDAGARSKRIGETS
slut hyllade hela världen oss. Lille modige David hade vunnit mot Goliat. Nu är
det vi som ses som en hjärtlös brutal Goliat. Bojkott mot Israel som
tillkännagetts av flera utländska organisationer måste tända en röd lampa. I
Självständighetsdeklarationen skrev Thomas Jefferson att varje nation måste
uppföra sig med "en anständig respekt för mänsklighetens åsikter". Det är inte
bara en fråga om etik utan även om praktiskt sunt förnuft. Att vi upprätthåller
en ockupation som kränker internationell lag är att spotta en upplyst
mänsklighet i ansiktet. Israel uppväcker
annorlunda förväntningar än Kongo eller Sudan. Men i åratal har nu hundratals
millioner människor nästan dagligen sett ockupationens soldater, fullt
beväpnade, misshandla en hjälplös befolkning. Den samlade effekten håller nu på
att bli synlig. Man kan behandla
mänsklighetens åsikter med förakt, i andan av Stalins fråga "Hur många
divisioner har Påven?" Men det är dumt. Internationell opinion kan uttrycka sig
på tusentals olika sätt. Den påverkar det civila samhället och dess regeringars
politik. Försöken till bojkott är bara tidiga symptom. Men utöver alla de
dåliga saker som ockupationen har bringat Israel, finns det någonting som angår
var och en av oss. Varje mänsklig varelse vill vara stolt över sitt land.
Ockupationen berövar oss det. På 40-ÅRSDAGEN av
ockupationen av östra Jerusalem ville en utländsk TV-station intervjua mig i de
muslimska kvarteren i gamla staden.
Vi gick Korsets väg / Via
Dolorosa. Gatan var nästan helt öde.
ägarna till affärerna som sålde antikviteter, dyrbara mattor och souvenirer stod
i dörröppningarna och såg missmodiga ut och försökte locka in oss.
Då och då kom små
grupper med turister förbi. Varje grupp åtföljdes av fyra säkerhetsvakter i vita
overaller, två framför och två bakom. De höll alla en pistol i handen redo att
öppna eld på en bråkdels sekund. Det var på det viset de promenerade på gatan. Det är verkligheten i
"Jerusalem återförenad och odelbar, i evighet Israels huvudstad", som den
officiella parollen lyder, 40 år efter dess "befrielse". Uri Avnery
(övers. fr. eng. Sven Börtz)
övers. länkar:
(Vill du bli aviserad när ny översättning är utlagd
så sänd ett mail, skriv bara "Avnery")